Złe samopoczucie, problemy z cerą i wypadaniem włosów? Oto co mają wspólnego z witaminami z grupy B…

Home / Witamina B

Pogorszenie staniu skóry? Wypadające włosy i rozdwajające się paznokcie? Bóle mięśni i zaburzenia trawienia? Jeśli te objawy brzmią dla Was znajomo, istnieje spora szansa, że cierpicie na niedobór witamin z grupy B. Dlaczego są tak ważne dla zdrowia, za co dokładnie odpowiadają? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Do tej szerokiej grupy należą witamin B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 (B11), B12. Każda z nich charakteryzuje się dobrą rozpuszczalnością w wodzie i… niebagatelnym wpływem na samopoczucie człowieka. Ich niedobór niestety jest dość częstą współcześnie występującą przypadłością, a wynika głównie ze źle skomponowanej diety. Dodajmy, że sam organizm człowieka sam nie syntezuje witamin (także tych z grupy B), dlatego tak ważne jest dostarczanie ich z zewnątrz.

Na co wpływają witaminy z grupy B?

Jest to grupa witamin odpowiedzialnych przede wszystkim za odpowiednie działanie układu nerwowego człowieka. Ich odpowiedni poziom w jego organizmie pozytywnie wpływa na samopoczucie, łagodzi napięcie nerwowe, a także poprawia sprawność intelektualną. Oczywiście witaminy te oddziałują także na inne aspekty niż tylko zdrowie psychiczne. Każda z nich spełnia nieco inną rolę w organizmie człowieka.

Role poszczególnych witamin z grupy B

Witamina B1 (tiamina, aneuryna) – pozytywnie wpływa na pracę układu sercowo-naczyniowego, właściwy wzrost i rozwój kości, metabolizm węglowodanów, tłuszczów i aminokwasów. Odpowiada za odpowiednie funkcjonowanie tkanki nerwowej i przewodu pokarmowego. Dodatkowo pomaga zwalczać chorobę morską i półpasiec, wspomaga koncentrację. Co ciekawe, odpowiada także za zachowanie… optymizmu. Jej niedobór prowadzi do poważnych zaburzeń układu nerwowego i pokarmowego, doprowadza do drżenia i osłabienia mięśni, dystrofii mięśniowych, zapalenia i bólu stawów, osłabienie i niewydolność serca i krążenia, zaniku łaknienia. Jej dzienne zapotrzebowanie w organizmie człowieka wynosi 1,0-1,5 mg.

Witamina B2 (ryboflawina) – ma wpływ na metabolizm węglowodanów, aminokwasów i tłuszczów, właściwe funkcjonowanie układu nerwowego oraz systemu odpornościowego organizmu, (bierze udział w produkcji przeciwciał). Organizm wykorzystuje ją w syntezie hemoglobiny, dodatkowo wspomaga ona leczenie anemii. Ryboflawina wspomaga także regenerację skóry, poprawia jej stan, a także wygląd włosów i paznokci . Jej niedobór prowadzi przez to m.in. do występowania zapalenia łojotokowego skóry i błon śluzowych, pojawiania się zajadów, łysienia i obniżenia sprawności umysłowej, może być czynnikiem przyśpieszającym rozwój raka przełyku. Wywołuje on także pieczenie i zaczerwienienie oczu, zapalenie spojówek i rogówki, światłowstręt. Jej dzienne zapotrzebowanie wynosi 1,7-3 mg.

Witamina B3 (witamina PP, niacyna, nikotynamid) – pomaga spalać węglowodany, tłuszcze i białka. Wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego człowieka, bierze udział w syntezie hormonów płciowych, pozytywnie wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi i rozszerzanie naczyń krwionośnych, a także tworzeniu czerwonych krwinek. Odgrywa ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego stanu nabłonka skóry i przewodu pokarmowego. Chroni przed zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi. Jej niedobór może powodować zaczerwienienie, pękanie, łuszczenie się skóry, a także występowanie jej stanów zapalnych. Wywołuje także biegunkę, spowolnienie metabolizmu, osłabienie mięśni i ogólne zmęczenie, złe samopoczucie fizyczne i psychiczne, otępienie. Jej dzienne zapotrzebowanie dla człowieka wynosi 20-25 mg.

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – bierze udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczów i białek, przenoszeniu energii, syntezie hormonów sterydowych, cholesterolu, witamin A i D. Pozytywnie wpływa na skórę, łagodzi jej stany zapalne, poprawia wygląd włosów, przyśpiesza ich wzrost, zapobiega wypadaniu i poprawia pigmentację. Przeciwdziała powstawaniu zmarszczek i przedwczesnemu starzeniu się skóry. Wzmacnia system odpornościowy organizmu. Jej niedobór wpływa na zahamowanie wzrostu, może prowadzić do uszkodzenia nadnerczy i zaburzeń czucia. Powoduje przedwczesne siwienie, uczucie pieczenia stóp, sztywność stawów. Wywołuje ogólne zmęczenie, prowadzi do zaburzeń snu. Dawka jej dziennego zapotrzebowanie dla człowieka wynosi 3-10 mg.

Witamina B6 (pirydoksyna, adermina) – bierze udział w tworzeniu się krwi, ma wpływ na jej ciśnienie, przeciwdziała skurczom mięśni. Wspomaga system odpornościowy organizmu i wytwarzenie przeciwciał. Jest niezbędna do syntezy porfiryn, przeciwciał i erytrocytów. Jest koenzymem w metabolizmie aminokwasów, ułatwia wchłanianie białka i niektórych witamin. Stymuluje zaopatrywanie komórek nerwowych w glukozę. Jej niedobór prowadzi do powstawania stanów zapalnych skóry, pogorszenia jej wyglądu i utraty blasku, zmian w układzie nerwowym i powstania ich w czerwonym szpiku kostnym. Powoduje także zaburzenia prawidłowego działania układu pokarmowego. Dodatkowo może negatywnie wpływać na układ nerwowy, wywoływać ogólne zmęczenie, depresję, uczucie lęku i rozdrażnienie. Dawka jej dziennego zapotrzebowania to 2-3 mg.

Witamina B7 (witamina H, biotyna) – odpowiada za dobry stan włosów, kości i skóry. Bierze udział w syntezie m.in. kwasów tłuszczowych, glikogenu, hormonów i cholesterolu. Wpływa na prawidłowy rozwój organizmu i jego wzrost. Jest ważnym czynnikiem wpływającym na stan kości, włosów i skóry. Wspomaga gojenie się zapaleń, pozytywnie działa na egzemy, leczy wypryski, chroni cerę przed łojotokiem, przeciwdziała siwieniu włosów i ich wypadaniu. Jej niedobór prowadzi do pojawienia się zmian skórnych, takich jak rumień i miejscowe łuszczenie się jej. Wzmaga czynność gruczołów łojowych i wytwarzanie sebum. Powoduje także wypadanie włosów, rozdwajanie się paznokci. Dodatkowo podwyższa poziom cholesterolu we krwi, może też doprowadzić do bólów mięśni. Jej dzienna dawka zapotrzebowania dla organizmu wynosi 0,015-0,3 mg.

Witamina B11 (witamina B9, witamina M, witamina Bc, kwas foliowy, folacyna) – jest jedną z ważniejszych witamin z grupy B. Warunkuje prawidłowy podział komórek, jest więc niezbędna w procesie syntezy DNA. Jest odpowiedzialna za prawidłowy rozwój układu nerwowego rozwijającego się płodu, zapobiega wystąpieniu defektów wrodzonych i neurologicznych. Bierze udział w procesie tworzenia się krwi w szpiku kostnym, zapobiega anemii. Kwas foliowy wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego. Wpływa na dobre samopoczucie, sen i apetyt, jest niezbędna w procesie produkcji endorfin i w metabolizmie homocysteiny. Do najpoważniejszych skutków jej niedoboru należą nieprawidłowy rozwój łożyska i wady wrodzone płodu, a nawet poronienia. Może on także wywoływać anemię razem z zapaleniem języka, a także zwiększać ryzyko pojawienia się chorób sercowo-naczyniowych. Doprowadza również do uszkodzeń przewodu pokarmowego, zaburza w prawidłowy proces trawienia, co skutkuje m.in. wystąpieniem biegunki i osłabionym wchłanianiem pokarmu w jelicie. Jej dzienne zapotrzebowanie w organizmie człowieka to 0,3-0,4 mg.

Witamina B12 (kobalamina, cyjanokobalamina) – uczestniczy w procesie krwiotworzenia w szpiku kostnym, syntezie kwasów nukleinowych i neuroprzekaźnika serotoniny, utrzymaniu stabilności genów człowieka, metabolizmie niektórych lipidów, białek, tłuszczu i węglowodanów. Dodatkowo jest jednym z elementów pozwalających na utlenianie kwasów organicznych w komórkach. Witamina ta ma też duży wpływ na zwiększenie apetytu u dzieci. Jej niedobór prowadzi do wystąpienia anemii złośliwej, trwałych, nieodwracalnych uszkodzeń układu nerwowego, np. do pojawienia się stwardnienia rozsianego. Wywołuje także neuropatię, ogólne osłabienie i stany depresyjne. Dawka dziennego zapotrzebowania w jej przypadku wynosi zaledwie 2,4–2,8 μg.

A co z „witaminami” B4, B8, B10, B13, B17?

W ich przypadku perspektywa naukowa nie ma wątpliwości. W jej świetle używanie tych nazw i łączenie ich z witaminami grupy B jest błędne, nieakceptowane i do tego wysoce kontrowersyjne. Dzieje się tak z kilku powodów. W niektórych przypadkach jest to kwestia błędnego nazewnictwa albo jego dezaktualizacji, w innych przypisywanie substancjom działania, którego zwyczajnie nie posiadają…

Napisz do nas

Zostaw nam wiadomość, a postaramy się odpowiedzieć jak najszybciej.